…ta på dig fracken innan du fräser.
När japaner inte super sig redlöst berusade på inhemskt öl och saké gillar dem att inhandla sin dricka i burkautomater som står i var och vartannat gathörn. Japan är nämligen det land med flest automater per capita i världen. Eftersom priserna för både personal och butikshyror i Tokyo är skyhöga är det glest mellan vanliga kiosker och det är därför lättare att inhandla sina förfriskningar i en automat. Detta system funkar utmärkt i ett civiliserat samhälle men hade varit katastrof här hemma, då det ligger i vår grottiga natur att vandalisera allt vi kommer över på fyllan. Det enda problemet med automaterna är att man inte alltid vet vad man får eller om man får det man beställt men det kan man ju leva med. Vi gav oss i alla fall ut på gatorna för att ta reda på vad japanerna har att erbjuda i dryckesväg. Kampai!
Kirin Espresso Tea
Har du varit sugen på att blanda ditt morgonkaffe med en kopp eftermiddagste?
Nej, inte vi heller. Japanerna på Kirin tycker däremot annorlunda och har därför framställt drycken Espresso Tea. Resultatet är precis vad du kan tänka dig, värdelöst.
Betyg: 1,5/5
Suntory Boss Café au Lait
Här är en kaffedryck där smaken helt klart kommer i andra hand. Logotypen och namnet säger ju allt och här handlar det istället om att visa vem man är. En BOSS-au-Lait osar pondus till skillnad från en fattig 7-Eleven-latte.
Vad den smakar kommer vi inte ihåg men den måste ha varit god. Hör bara på dryckens slogan: “SUNTORY BOSS is the boss of them all since 1992″. Det här är helt enkelt burkdrickornas “Capo di tutti capi”.
Suntory är för övrigt en av de äldsta alkoholproducenterna i Japan och har bland annat använt sig av celebriteter som Sammy Davis Jr, Sean Connery och Tommy Lee Jones i olika reklamsammanhang. Det var också Suntory som var Bill Murrays uppdragsgivare i Sophia Coppolas prisbelönade film Lost In Translation från 2003.
For relaxing times, make it Suntory time.
Betyg: 5/5
Vetefan
Vi fick åka hela vägen till Mt Fuji för att hitta den här rackaren. Det är den enda automatburken vi hittade som ramlade ut varm vilket var lite obehagligt då det inte rör sig om en kaffedryck. Det här är istället någon slags majssoppa på burk.
Då vår japanska är knackig så är både avsändare och innehåll okänt. Vi fick helt enkelt lita på våra smaklökar vilket var lättare sagt än gjort. Att man varken vet vad det är man dricker eller hur vätskan ser ut gjorde det här till en smått obehaglig upplevelse. Känslan av massa varma majskorn i munnen resulterade i att man rent reflexmässigt svalde så fort som möjligt utan att tugga på bitarna. Det låter kanske vedervärdigt men när man hade vant sig smakade ändå den här soppan helt okej.
Betyg: 2/5
Asahi Black Wonda
Nej, det här är inte namnet på ännu en värdelös rappare utan en helt vanlig, tråkig kaffedryck. Lite som en slät kopp kaffe. Den gjorde sitt jobb om man säger så, inte mer, inte mindre.
Betyg: 3/5
Kirin Fire Coffee Jelly
Den här var den hetaste burkdrickan i Tokyo och bizarra tv-reklamer varvades med billboards över hela staden. Det var även den äckligaste av alla de burkar vi drack. Självklart är det även denna gång Kirin som ligger bakom en värdelös produkt.
Nu har någon kommit på den briljanta idén att blanda gelé med kaffe. Burken ska sedan skakas för att sylten ska kunna fördelas jämt med kaffet. Hälften jello, hälften kaffe…mmm.
Känslan av att dricka den här sörjan kan närmast jämföras med en munspya.
Betyg: 1/5
Är inte kaffe och läsk din grej finns det många andra saker du kan handla i japanska automater såsom: sprit, öl, begagnade underkläder, porr, glidmedel, ipods, kött, ägg och levande humrar.
Comments are closed.